CHUN TZU

Ο ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ (THE IDEAL HUMAN)

Κομφούκιος
551 π.Χ. – 479 π.Χ.

Στην κινεζική παράδοση, η υψηλότερη θέση που μπορούσε να επιτύχει ο άνθρωπος κατά τη διάρκεια της ζωής του είναι αυτή του “σοφού”. Καθώς όμως αυτή η κατάσταση θεωρείται πως ήταν του τέλειου ανθρώπου, ήταν και συνάμα αδύνατον να επιτευχθεί. Έτσι ο Κομφούκιος (551 π.Χ479 π.Χ. K’ung Fu – Tzu / Κονγκ Φούτζι ή Κ’ουνγκ-φου-τζου) παρουσίασε την προσέγγιση του chun-tzu [ τσάν (τ)ζού ] : ενός δίκαιου, φιλομαθή, καλλιεργημένου, ηθικού ανθρώπου. Ενός, εν γένει, ανώτερου ανθρώπου. Ο Κομφούκιος πιστεύει ότι οποιοσδήποτε μπορεί να εξελιχθεί στο επίπεδο του chun-tzu.

 Για αυτόν, ο chun-tzu είναι ένας άνθρωπος με ορθό χαρακτήρα, που ζει σύμφωνα με τις ηθικές επιταγές και τις σωστές αρετές, ενεργεί ανθρώπινα και η συμπεριφορά του ερείδεται στις βασικές αρχές της ανθρωπιάς (ren). Eπικεντρώνεται στη δικαιοσύνη (yi) και την καλοσύνη (jen). Καλλιεργείται μέσα από την εκπαίδευση και τις τέχνες (wen) και επιδιώκει την αρμονία, προσπαθώντας πάντα οι ενέργειες του να “μετράνε” περισσότερο από τα λόγια του.

Στον πυρήνα της διδασκαλίας του βρίσκεται το έργο του “Διδασκαλία της μέσης οδού”. Εκεί πραγματεύονται διαχρονικές αξίες, τόσο απαραίτητες όσο και εφαρμόσιμες μέχρι σήμερα. Η αρχή της μεσότητας, κατά τον Κομφούκιο (όπως, αργότερα, και η αριστοτέλεια μεσότητα η οποία αναπτύχθηκε ομοίως απ’ τον σπουδαίο αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο Αριστοτέλη), βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ακρότητες, από τις οποίες η μια είναι η έλλειψη  και η άλλη η υπερβολή.  Οι διδασκαλίες της μέσης οδού βρίσκουν άμεση εφαρμογή στην εκπαίδευση και χρήση των μαχητικών τεχνών αλλά και στην καθημερινή διαγωγή του βίου μας.

Η σκέψη του Κομφούκιου διαπνέεται απ’ την αναμφισβήτητη ικανότητα και αδήριτη υποχρέωση του ανθρώπου στην υπέρβαση του εαυτού του. Ενός εαυτού που ταλανίζεται από πάθη και μικρότητες. Η υπερνίκηση αυτών και το ξεπέρασμα του απαίδευτου, μικροπρεπή εαυτού οδηγούν στην κατάσταση του Chun-Tzu. Στον χώρο μας, λοιπόν, θεωρούμε την εκπαίδευση του Wing Chun ως το ένα μισό, το οποίο σε συνδυασμό με το άλλο μισό, αυτό της νοητικής-πνευματικής αναδίφησης, μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του Chun-Tzu. Δεν δίνουμε χώρο σε δόγματα ή ιδεολογίες, παρά μόνο στην έντιμη και επιμελή προσπάθεια. Με 2 λέξεις, στο: KUNG FU


  • A chun tzu is a person with perfect moral character, a “mature person” or gentleman
  • One becomes a gentleman through steadfast learning; therefore nobility could be attained by actions rather than by being born into
  • A chun tzu has many good virtues that makes him a good contributor to the improvement of society
  • Depends on learning

  • Ως chun tzu χαρακτηρίζεται ο άνθρωπος με εξαιρετικό ηθικό χαρακτήρα, ο ώριμος άνθρωπος, ο ευγενής .
  • Ευγενής γίνεται κάποιος δια της σταθερής/επιμελούς εκπαίδευσης, κατά συνέπεια η ιδιότητα αυτή κατακτάται δια της καθημερινής πρακτικής, και δεν αποτελεί εγγενή ιδιότητα
  • Ένας chun tzu έχει πολλές αρετές, γεγονός που τον καθιστά ικανό να συνεισφέρει θετικά στην βελτίωση της κοινωνίας
  • Επιδιώκει πάντοτε την απόκτηση γνώσης